Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że Sąd Najwyższy potwierdził decyzję prezesa UOKiK wobec UPC, oddalając skargę kasacyjną złożoną przez spółkę P4, operatora sieci Play. P4 we wrześniu 2021 roku podpisała umowę nabycia UPC Polska w transakcji o wartości 7 mld zł. Teraz UPC musi poinformować klientów o możliwości uzyskania rekompensaty.
Decyzja UOKiK z sierpnia 2019 roku obejmowała nałożenie na UPC kary w wysokości prawie 33 mln zł oraz nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat abonamentowych. Urząd uznał, że operator stosował niedozwolone klauzule w umowach, które pozwalały na jednostronne podnoszenie abonamentu bez podania przyczyn, zmianę istotnych warunków umowy oraz niejasne przesłanki wypowiedzenia umowy przez spółkę.
Czytaj także: Rodzice będą musieli płacić. Wcześniej mieli to za darmo
Klienci skarżyli się na praktyki UPC, takie jak jednostronne wyłączanie kanałów, podwyższanie abonamentów oraz arbitralne obciążanie opłatami za wizyty technika.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn - przekazano w komunikacie.
Ponadto spółka mogła stwierdzić, że wizyta technika była niepotrzebna i obciążyć klienta opłatą, a także stosowała zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia umowy, przez co klient nie wiedział, jakie czynniki mogą pozbawić go usług.
Czytaj także: Nawet 30 tys. zł kary. Takie są obowiązki pracodawcy
Prezes UOKiK o decyzji wobec UPC
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany przez Polską Agencję Prasową (PAP), podkreślił, że decyzja sądu jest korzystna dla klientów UPC.
Będą mogli oni otrzymać zwrot za podwyższone opłaty abonamentowe od momentu ich wprowadzenia do uprawomocnienia się decyzji - zaznaczył.
Urząd wyjaśnił, że w ciągu dwóch miesięcy uprawnieni konsumenci powinni otrzymać od spółki pisemną informację oraz SMS z procedurą dokonania zwrotu.
Po wyroku sądu apelacyjnego spółka zapłaciła już ponad 28,6 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych klauzul. Teraz, po oddaleniu skargi kasacyjnej przez Sąd Najwyższy, UPC musi w pełni wykonać decyzję UOKiK.
Spółka musi wykonać decyzję Prezesa UOKiK i poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania rekompensaty w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu - wskazał UOKiK.