Jest decyzja UOKiK wobec UPC. Klienci będą zadowoleni

Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki P4 dotyczącą decyzji UOKiK z 2019 roku przeciwko operatorowi kablowemu UPC. W efekcie UPC musi wykonać nałożone obowiązki, w tym zwrócić klientom niesłusznie naliczone opłaty abonamentowe.

.Jest decyzja UOKiK wobec UPC. Klienci będą zadowoleni
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Jakub Artych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że Sąd Najwyższy potwierdził decyzję prezesa UOKiK wobec UPC, oddalając skargę kasacyjną złożoną przez spółkę P4, operatora sieci Play. P4 we wrześniu 2021 roku podpisała umowę nabycia UPC Polska w transakcji o wartości 7 mld zł. Teraz UPC musi poinformować klientów o możliwości uzyskania rekompensaty.

Decyzja UOKiK z sierpnia 2019 roku obejmowała nałożenie na UPC kary w wysokości prawie 33 mln zł oraz nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat abonamentowych. Urząd uznał, że operator stosował niedozwolone klauzule w umowach, które pozwalały na jednostronne podnoszenie abonamentu bez podania przyczyn, zmianę istotnych warunków umowy oraz niejasne przesłanki wypowiedzenia umowy przez spółkę.

Klienci skarżyli się na praktyki UPC, takie jak jednostronne wyłączanie kanałów, podwyższanie abonamentów oraz arbitralne obciążanie opłatami za wizyty technika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont

UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn - przekazano w komunikacie.

Ponadto spółka mogła stwierdzić, że wizyta technika była niepotrzebna i obciążyć klienta opłatą, a także stosowała zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia umowy, przez co klient nie wiedział, jakie czynniki mogą pozbawić go usług.

Prezes UOKiK o decyzji wobec UPC

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany przez Polską Agencję Prasową (PAP), podkreślił, że decyzja sądu jest korzystna dla klientów UPC.

Będą mogli oni otrzymać zwrot za podwyższone opłaty abonamentowe od momentu ich wprowadzenia do uprawomocnienia się decyzji - zaznaczył.

Urząd wyjaśnił, że w ciągu dwóch miesięcy uprawnieni konsumenci powinni otrzymać od spółki pisemną informację oraz SMS z procedurą dokonania zwrotu.

Po wyroku sądu apelacyjnego spółka zapłaciła już ponad 28,6 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych klauzul. Teraz, po oddaleniu skargi kasacyjnej przez Sąd Najwyższy, UPC musi w pełni wykonać decyzję UOKiK.

Spółka musi wykonać decyzję Prezesa UOKiK i poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania rekompensaty w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu - wskazał UOKiK.
Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk