Wymiana opon z letnich na zimowe jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze w zimowych warunkach. Jak podkreśla Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego, najważniejszym wyznacznikiem momentu zmiany opon jest temperatura.
W warunkach zimowych opony letnie mogą wydłużyć drogę hamowania nawet o ok. 30 proc. Właściwym czasem na zmianę jest moment, gdy średnie dobowe temperatury oscylują w granicach 7 st. C.
Warto także pamiętać, że im wcześniej dokonamy zmiany opon, tym większa szansa na uniknięcie kolejek u wulkanizatorów. Z kolei w przypadku opadów śniegu nieprzygotowane opony letnie mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Opony całoroczne stają się coraz popularniejsze, zwłaszcza w regionach z umiarkowanym klimatem. Jak wynika z artykułu na autokult.pl, technologiczny postęp w produkcji opon pozwolił na stworzenie ogumienia, które spełnia potrzeby kierowców przez cały rok. Opony całoroczne to dobra alternatywa, która łączy cechy opon letnich i zimowych.
Czytaj także: Zacznie się 1 listopada. Kierowcy będą wściekli
Jednym z głównych atutów opon całorocznych jest ich uniwersalność. Są one zaprojektowane tak, aby zapewniały wystarczającą przyczepność zarówno w ciepłych, jak i chłodniejszych warunkach. Jednak używanie ich przez cały rok oznacza intensywne zużycie, co prowadzi do szybszej konieczności wymiany w porównaniu do opon sezonowych.
Wady opon całorocznych
Niestety, opony całoroczne nie są pozbawione wad. Przede wszystkim, jak zauważa autor autokult.pl, szybciej się zużywają.
Podczas gdy opony sezonowe są używane tylko przez określony czas w roku, całoroczne "nawijają" kilometry nieprzerwanie. Tym samym ich żywotność jest krótsza. Przykładowo, opony całoroczne mogą wymagać wymiany już po dwóch latach, podczas gdy opony letnie i zimowe mogą służyć nawet cztery sezony.
Czytaj także: Tak nie czyść zamszu. Buty będą do wyrzucenia
Ponadto opony całoroczne mają gorsze wyniki w testach porównawczych w skrajnych warunkach. Próby przeprowadzone przez "Auto Bild" dowodzą, że droga hamowania na śniegu wyraźnie różni się pomiędzy oponami całorocznymi a zimowymi.
Przeciętna opona całoroczna uzyskała wynik o 8,6 proc. gorszy od zimowej, a najlepsza całoroczna o 2,6 proc. gorszy - czytamy w artykule.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.