W czwartek, 26 grudnia, Lotnisko Chopina odprawiło 21-milionowego pasażera, co jest historycznym osiągnięciem. Wcześniej, 6 grudnia, liczba odprawionych podróżnych przekroczyła 20 mln, a kolejny milion pasażerów został obsłużony w ciągu zaledwie 20 dni. W 2024 r. miesięczna liczba pasażerów przekroczyła 2 mln w czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu.
Lotnisko Chopina wciąż bezkonkurencyjne. Będzie współistnieć z Baranowem?
Pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, podkreślił znaczenie Lotniska Chopina jako kluczowego węzła komunikacyjnego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Te wyniki są dowodem na potencjał rozwoju polskiego lotnictwa oraz na konieczność inwestycji w infrastrukturę - ocenił Lasek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wskazał na potrzebę rozbudowy przestrzeni dla lotów Non-Schengen, co wzmocni potencjał hubowy lotniska i przyczyni się do jego integracji z globalnymi sieciami połączeń.
Lotnisko Chopina w Warszawie, będące największym portem lotniczym w Polsce, pobiło historyczny rekord, odprawiając 21 mln pasażerów od początku roku, co uczyniło je kluczowym węzłem komunikacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Prezes CPK podkreśla, że rozbudowa lotniska jest pilna, aby obsłużyć rosnącą liczbę podróżnych, przewidując w ciągu kilku lat zwiększenie przepustowości do 30 mln pasażerów rocznie.
Centralny Port Komunikacyjny planowany w Baranowie ma przejąć rolę głównego lotniska, co postawiło Lotnisko Chopina przed wyzwaniem rozbudowy do 2032 r. Obecne projekty zakładają rozwój infrastruktury, by do czasu otwarcia CPK móc obsługiwać zwiększony ruch pasażerski. Plany obejmują zwiększenie powierzchni terminala oraz liczbę stanowisk postojowych dla samolotów.
Pomimo dyskusji o przyszłości, rząd podjął decyzje dotyczące budowy CPK, pozostawiając los Lotniska Chopina otwarty. Eksperci podkreślają, że kluczowe będzie znalezienie optymalnego wykorzystania obecnych terenów po przeniesieniu ruchu komercyjnego. Z powodu strategicznej lokalizacji, lotnisko przewiduje utrzymanie niezbędnych funkcji, które mogą być kluczowe dla rządu i wojska.
W związku z dużą konkurencją ze strony różnych przewoźników, rozwój Lotniska Chopina i jego dalsza integracja w globalnych sieciach połączeń są niezbędne. Równoczesna rozbudowa innych lotnisk regionalnych, takich jak Radom czy Modlin, ma stanowić część większej strategii rozładowania ruchu z centralnej części kraju aż do utworzenia planowanego CPK.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.