Pizzeria Zielona Górka z Pabianic zdobyła tytuł najlepszej pizzerii neapolitańskiej na świecie. Wyróżnienie to przyznano w rankingu stowarzyszenia AVPN (L’Associazione Verace Pizza Napoletana), które zrzesza ok. 1100 lokali z ponad 50 krajów. Właściciel pizzerii, Jędrzej Lewandowski, nie kryje zaskoczenia tym sukcesem.
Na świecie są dziesiątki tysięcy pizzerii i blisko 1100 lokali stowarzyszonych w AVPN. W życiu nie liczyłem na takie wyróżnienie. To promocja dla restauracji, którą prowadzę z żoną, ale też ogromna promocja dla Pabianic i dla całego kraju — powiedział Lewandowski, cytowany przez Polską Agencją Prasową.
Wybór polskiej pizzerii przez stowarzyszenie z Neapolu, stolicy pizzy, jest ogromnym osiągnięciem. Pizza neapolitańska jest wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Lewandowski jest drugim zwycięzcą spoza Neapolu, po pizzerii z Sao Paulo, która zdobyła tytuł w ubiegłym roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pizzeria Zielona Górka obchodzi w tym roku swoje 10-lecie. Jędrzej Lewandowski, z wykształcenia architekt, porzucił projektowanie na rzecz pasji do pizzy. Razem z żoną otworzył pizzerię, a przez dwa lata doskonalił swoje umiejętności, eksperymentując w garażu.
Rozpoznawalność i odpowiedzialność
Sukces w rankingu AVPN przyniósł pizzerii rozpoznawalność. - Mamy gości z całej Polski i z zagranicy. Niedawno odwiedził nas Amerykanin z Nowego Jorku, który specjalnie przyjechał do Pabianic, by spróbować naszej pizzy — powiedział Lewandowski w rozmowie z PAP.
Lewandowski podkreśla, że małe firmy, takie jak jego pizzeria, są kluczowe dla gospodarki. Branża gastronomiczna generuje znaczne przychody i wpływy podatkowe. Do tego pozwalają znaleźć zatrudnienie. - Sam zatrudniam do 20 osób, głównie młodych ludzi — dodał.
Pizzeria Zielona Górka już trzykrotnie znalazła się w rankingu Top 50 Pizza World. Kolejna edycja tego rankingu odbędzie się w połowie roku. Sukcesy te pokazują, że polska gastronomia ma wiele do zaoferowania na arenie międzynarodowej.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.