W tłusty czwartek w Polsce cukiernie notują rekordową sprzedaż pączków, faworków i podobnych wyrobów cukierniczych. Okazuje się, że cena pączków w tym roku znów wzrosła. Wynika to z szeregu różnych czynników.
Czytaj także: Król drożyzny powraca. Może być jeszcze gorzej
Na wzrost cen pączków wpływa przede wszystkim wzrost kosztów produkcji. Mam na myśli koszty pracy i koszty energii. W górę poszły też ceny niektórych surowców takich jak np. masło. Tego nie było widać rok temu, w zeszły tłusty czwartek. To odbija się na tegorocznych cenach - tłumaczy w rozmowie z o2.pl ekonomista Marek Zuber.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ekspert zaznacza jednak, że nie wszystkie surowce są droższe. Niektóre staniały w przeciągu roku. Wzrost cen pączków może różnić się też w zależności od jego nadzienia.
Cukier znacznie staniał. Owoce są trochę droższe, więc dziś pączki owocowe są droższe. Jeżeli mamy do czynienia z ekstrawaganckimi pączkami z czekoladą i kakao, to wzrost jest znaczny. Też wynika także z ceny surowca - mówi nam Marek Zuber.
Analityk rynków finansowych i doradca finansowy wskazuje, że ogólny wzrost cen pączków nie powinien przekroczyć 10 proc.
- Notujemy nieznaczny, jednocyfrowy wzrost cen pączków - tłumaczy Zuber w rozmowie z o2.pl i dodaje - przedsiębiorcy, którzy podniosą cenę bardziej, wykorzystują sytuację i stosują elementy psychologii rynku.
Pączki po kilkadziesiąt groszy? "Nie ma możliwości"
Marek Zuber wskazuje, że nie ma możliwości, żeby wyprodukować dziś pączka za kilkadziesiąt groszy, uwzględniając nawet, że stosuje się surowce najniższej jakości.
Nie ma możliwości, aby dziś z zyskiem sprzedawać pączki za grosze. Dyskonty mają jednak prawo do działalności marketingowej. Sprzedaż w cenie poniżej kosztów jest elementem marketingu, tzw. wojny cenowej. Inaczej jest z cukierniami. Dla cukierni tłusty czwartek to ważny dzień pod kątem zysku - jest wyjaśnia Zuber.
Czytaj także: Nagłe wieści z Lidla i Biedronki. Już brakuje na to słów
Dyskonty sprzedają nie tylko pączki najniższej jakości, ale też wyroby, których smak nie odbiega od tych oferowanych przez cukiernie. Cena takich produktów też jest jednak niższa. Dlaczego?
Częściowo to wynika z prawa wielkiej serii. Dyskont kupuje surowce po niższych kosztach, mając dostęp do ich hurtowej ilości. Z całą pewnością wiele dyskontów wykorzystuje też obniżenie cen do kampanii marketingowych - wskazuje ekonomista w rozmowie z o2.pl.
Jakie pączki kupują Polacy? To może być powrót do dawnych nawyków
Czy w tłusty czwartek Polacy stawiają na tanie pączki z marketu, czy jednak postawić na jakościowe wyroby z dobrej cukierni? Marek Zuber wskazuje, że nasze podejście do tego tematu zmienia się, wraz z zasobnością portfela.
Na wybory Polaków wpływa sytuacja finansowa, ale też jakość pączków. W ostatnich latach dużą wagę przykładamy do zdrowego odżywania, jakości pożywienia. To wpłynęło na wzrost sprzedaży dobrych, jakościowych wyrobów cukierniczych. Z drugiej strony zaczęliśmy mocno oszczędzać. W momencie spadku jakości sytuacji finansowej będziemy patrzeć też na cenę. Część ludzi będzie zwracać na to uwagę w momencie zakupu pączków - zauważa ekonomista.
Jednocześnie Marek Zuber uspokaja, że tegoroczny tłusty czwartek "nie będzie tak napiętnowany jak rok temu".
Rok temu dużo lepiej sprzedawały się tanie pączki. W tym roku powinniśmy odnotować wzrost sprzedaży pączków jakościowych. Nadal będzie brany jednak pod uwagę element ekonomiczny i cena produktów cukierniczych. Nie spisuję jednak na straty planów finansowych cukierni - kończy analityk finansowy w rozmowie z o2.pl.
Marcin Lewicki, dziennikarz o2.pl