Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że e-Doręczenia to usługa umożliwiająca wysyłanie i odbieranie korespondencji urzędowej drogą elektroniczną. System docelowo obejmie wszystkie podmioty publiczne oraz wiele prywatnych, w tym firmy i zawody zaufania publicznego.
Jak podaje "Fakt", zaletą e-Doręczeń jest przede wszystkim oszczędność czasu - koniec z odbieraniem awizo i staniem w kolejkach na poczcie. Listy urzędowe będą dostarczane bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę, którą można obsługiwać z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu.
Czytaj także: Rekordowe przychody z turystyki. Tyle zarobiła Hiszpania
Aby skorzystać z nowej usługi, należy założyć specjalną skrzynkę przez stronę mObywatel.gov.pl. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku skrzynkę można aktywować, podając adres e-mail do powiadomień i akceptując regulamin usługi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poczta Polska daje alternatywę
Co z osobami, które nie korzystają z internetu i nie mają poczty elektronicznej? W ich przypadku Poczta Polska zaoferuje tzw. usługę hybrydową.
Jeśli ktoś nie będzie chciał z tego korzystać, to państwo nie ma prawa go zmusić i wtedy nadal będzie otrzymywał przesyłki w formie tradycyjnej. W praktyce poczta będzie zarządzać skrzynką osoby, która nie chce jej mieć, następnie drukować ten list i go dostarczać - wyjaśnia prezes Poczty Polskiej, Sebastian Mikosz, w rozmowie z "Faktem".
Czytaj także: Zaczęło się w Rossmannie. "3 w cenie 2"
Proces polega na tym, że korespondencja trafia elektronicznie do Poczty Polskiej, jest drukowana, pakowana w kopertę i doręczana przez listonosza. Jeśli odbiorca nie zostanie zastany, tak jak obecnie, listonosz zostawi awizo w skrzynce.
Poczta zapewnia, że usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego mają status usług zaufania, więc dotyczą ich restrykcyjne przepisy europejskie. Podkreśla, że są one wykorzystywane w innych krajach Unii Europejskiej, m.in. w Danii, Estonii, Czechach, Francji, we Włoszech czy w Hiszpanii.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.