Od inwazji Rosji na Ukrainę, obywatele Ukrainy założyli w Polsce 77,7 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG), co stanowi 9 proc. wszystkich zarejestrowanych w tym czasie firm. Dodatkowo powstało 11,3 tys. spółek z kapitałem ukraińskim. Dane te zostały przekazane przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).
Wzrost liczby firm ukraińskich w Polsce
Od stycznia 2022 r. do grudnia 2024 r. liczba ukraińskich JDG rosła średnio o 34 proc. rocznie. W 2024 r. Ukraińcy założyli 33,2 tys. JDG, co jest ponad dwukrotnie większą liczbą niż w 2022 r. Warto podkreślić, że 37 proc. tych firm zostało założonych przez kobiety.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Branże dominujące wśród ukraińskich przedsiębiorców
Najwięcej ukraińskich firm działa w sektorze budownictwa (23 proc.), informacji i komunikacji (18 proc.) oraz pozostałych usług (13 proc.). W 2024 r. wzrosła liczba JDG związanych z informacją i komunikacją, działalnością profesjonalną oraz handlem.
Różnice w działalności ze względu na płeć
Kobiety z Ukrainy najczęściej zakładają firmy w sektorze usług, takich jak fryzjerstwo i kosmetyka, co stanowi 87 proc. działalności usługowych. Mężczyźni dominują w budownictwie (94 proc.) oraz transporcie i gospodarce magazynowej (92 proc.).
Od 2022 r. do 2024 r. powstało 11,3 tys. spółek z kapitałem ukraińskim, co stanowi 31 proc. wszystkich spółek z kapitałem zagranicznym w Polsce. W 2024 r. zarejestrowano 3279 takich spółek, głównie w handlu, budownictwie oraz administrowaniu.
Według PIE, przedsiębiorczość Ukraińców wspiera rozwój gospodarczy Polski, tworząc miejsca pracy i uzupełniając luki na rynku pracy. Imigracja po 2014 r. przyczyniła się do wzrostu PKB Polski o 0,24 pkt. proc. rocznie.
Przedsiębiorczość imigrantów, w tym obywateli Ukrainy, wspiera rozwój gospodarczy, innowacyjność i przewagi konkurencyjne - zaznaczyła Katarzyna Dębkowska z PIE.
Dane te pokazują, jak istotny wpływ na polską gospodarkę mają ukraińscy przedsiębiorcy, którzy nie tylko tworzą nowe miejsca pracy, ale także wypełniają luki w sektorach takich jak budownictwo czy informacja i komunikacja.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.