Od początku kwietnia 2025 r. wszystkie przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) będą zobowiązane do korzystania z systemu e-Doręczeń. Poczta Polska przypomina, że ten obowiązek będzie trwał do końca 2025 r.
Jak podkreśla PAP, aby rozpocząć korzystanie z e-Doręczeń, firmy muszą założyć adres do e-Doręczeń (ADE). Proces ten wymaga złożenia wniosku przez Konto Przedsiębiorcy na platformie Biznes.gov.pl.
Czytaj także: Szef Ryanaira się doigrał. Dostał wymowny rachunek
Dokument można podpisać elektronicznie, a po jego złożeniu adres zostanie automatycznie dodany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE). Następnie przedsiębiorca otrzyma instrukcję aktywacji skrzynki do e-Doręczeń.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Posiadanie ADE umożliwia prowadzenie elektronicznej korespondencji, która jest prawnie równoważna z tradycyjnymi listami poleconymi za potwierdzeniem odbioru. Dodatkowo, za pomocą skrzynki ADE można aktywować usługę "e-Polecony" Poczty Polskiej, która służy do korespondencji między podmiotami niepublicznymi.
Od stycznia 2025 r. system e-Doręczeń jest obowiązkowy dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy i urzędy. W początkowej fazie wdrażania systemu pojawiły się problemy techniczne, m.in. z opóźnieniami w doręczeniach i pobieraniem załączników. Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło te trudności, jednak większość z nich została już rozwiązana.
Czytaj także: Pobór kobiet do wojska. Ten kraj podjął decyzję
W lutym 2025 r. Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej ds. cyfryzacji, wyjaśnił, że główną przyczyną opóźnień była nieprawidłowa integracja systemów w jednostkach samorządu terytorialnego. Problemy zdiagnozowano u 34 z 200 tys. podmiotów, co powodowało "zacinanie się systemu".
Gotowość na nowe wyzwania
Pod koniec lutego 2025 r. Poczta Polska zadeklarowała gotowość na rozszerzenie obowiązku e-Doręczeń od 1 kwietnia. Tego dnia do systemu dołączy kilkaset tysięcy nowych użytkowników. E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru, który ma ułatwić wymianę korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami.
Czytaj także: Amerykański gigant zainwestuje w Polsce. Ogromne kwoty
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.