O sytuacji informuje portal 24gliwice.pl. W rzeczywistości ZUS nigdy nie wykonuje takich telefonów z własnej inicjatywy.
W ostatnich dniach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników ZUS. Pytania dotyczyły potwierdzenia zmiany numeru telefonu w ZUS czy na PUE/eZUS. To nie pierwsza w tym roku próba oszustwa "na pracownika ZUS". Apelujemy do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie dużej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane na ich niekorzyść – ostrzega na łamach 24gliwice.pl Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak działa oszustwo?
Metoda stosowana przez przestępców polega na manipulacji rozmówcą i skłonieniu go do podania istotnych danych. Fałszywi konsultanci informują o zmianach w systemie i proszą o ich weryfikację, co może skutkować utratą danych osobowych lub nawet przejęciem dostępu do konta w PUE ZUS.
Zgodnie z naszymi standardami, gdy pracownik ZUS musi skontaktować się z klientem, nasz konsultant przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, a następnie przekazuje istotne informacje, zazwyczaj związane z pytaniem klienta. Połączenia od naszych pracowników mogą dotyczyć zarówno wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego, jak i konkretnej sprawy klienta prowadzonej w ZUS. Tą drogą nie zmienia się numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie – wyjaśnia portalowi 24gliwice.pl rzeczniczka.
Jak rozpoznać oszustwo?
ZUS podkreśla, że konsultanci Centrum Kontaktu Klientów (CKK) nie wykonują telefonów w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają o szczegóły dotyczące instytucji finansowych, z których korzystają klienci. Każde podejrzane połączenie powinno wzbudzić czujność.
Jeśli klient ma jakiekolwiek wątpliwości dotyczące autentyczności rozmówcy, powinien niezwłocznie skontaktować się z najbliższym oddziałem ZUS lub zadzwonić na oficjalną infolinię pod numer 22 560 16 00.
Oszustwa telefoniczne wciąż groźne
Przypadki wyłudzeń metodą "na pracownika ZUS" wpisują się w schemat oszustw telefonicznych, które od lat są wykorzystywane przez przestępców. W przeszłości zdarzały się sytuacje, gdy przestępstwo poprzedzał telefon od fałszywego ankietera, który zbierał informacje o stanie finansowym i osobistym przyszłej ofiary.
Podobnie działają oszuści podszywający się pod policjantów lub prokuratorów, którzy wyłudzają pieniądze pod pretekstem rzekomych problemów prawnych członków rodziny.
ZUS apeluje o rozwagę i zasadę ograniczonego zaufania wobec nieznanych numerów telefonicznych. Nigdy nie wiadomo, kto tak naprawdę znajduje się po drugiej stronie słuchawki i w jakim celu próbuje zdobyć nasze dane.
Przeczytaj też: Larwy w makaronie z Biedronki? Sieć reaguje na skargę klientki
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.