Fałszywe połączenia "na pracownika ZUS". Seniorzy na celowniku
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przestrzega przed oszustami, którzy dzwonią do jego klientów, podszywając się pod pracowników instytucji. Oszuści próbują nakłonić odbiorców do potwierdzenia rzekomej zmiany numeru telefonu w systemie ZUS lub na platformie PUE/eZUS.
O sytuacji informuje portal 24gliwice.pl. W rzeczywistości ZUS nigdy nie wykonuje takich telefonów z własnej inicjatywy.
W ostatnich dniach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników ZUS. Pytania dotyczyły potwierdzenia zmiany numeru telefonu w ZUS czy na PUE/eZUS. To nie pierwsza w tym roku próba oszustwa "na pracownika ZUS". Apelujemy do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie dużej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane na ich niekorzyść – ostrzega na łamach 24gliwice.pl Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wymierający zawód? "Na pewno". Oto jak wygląda praca listonosza
Jak działa oszustwo?
Metoda stosowana przez przestępców polega na manipulacji rozmówcą i skłonieniu go do podania istotnych danych. Fałszywi konsultanci informują o zmianach w systemie i proszą o ich weryfikację, co może skutkować utratą danych osobowych lub nawet przejęciem dostępu do konta w PUE ZUS.
Zgodnie z naszymi standardami, gdy pracownik ZUS musi skontaktować się z klientem, nasz konsultant przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, a następnie przekazuje istotne informacje, zazwyczaj związane z pytaniem klienta. Połączenia od naszych pracowników mogą dotyczyć zarówno wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego, jak i konkretnej sprawy klienta prowadzonej w ZUS. Tą drogą nie zmienia się numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie – wyjaśnia portalowi 24gliwice.pl rzeczniczka.
Jak rozpoznać oszustwo?
ZUS podkreśla, że konsultanci Centrum Kontaktu Klientów (CKK) nie wykonują telefonów w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają o szczegóły dotyczące instytucji finansowych, z których korzystają klienci. Każde podejrzane połączenie powinno wzbudzić czujność.
Jeśli klient ma jakiekolwiek wątpliwości dotyczące autentyczności rozmówcy, powinien niezwłocznie skontaktować się z najbliższym oddziałem ZUS lub zadzwonić na oficjalną infolinię pod numer 22 560 16 00.
Oszustwa telefoniczne wciąż groźne
Przypadki wyłudzeń metodą "na pracownika ZUS" wpisują się w schemat oszustw telefonicznych, które od lat są wykorzystywane przez przestępców. W przeszłości zdarzały się sytuacje, gdy przestępstwo poprzedzał telefon od fałszywego ankietera, który zbierał informacje o stanie finansowym i osobistym przyszłej ofiary.
Podobnie działają oszuści podszywający się pod policjantów lub prokuratorów, którzy wyłudzają pieniądze pod pretekstem rzekomych problemów prawnych członków rodziny.
ZUS apeluje o rozwagę i zasadę ograniczonego zaufania wobec nieznanych numerów telefonicznych. Nigdy nie wiadomo, kto tak naprawdę znajduje się po drugiej stronie słuchawki i w jakim celu próbuje zdobyć nasze dane.
Przeczytaj też: Larwy w makaronie z Biedronki? Sieć reaguje na skargę klientki