Wśród przejrzanych ofert promocyjnych sieci handlowych, na najtańsze masło natrafiamy w Lidlu. W sobotę 7 grudnia, przy zakupie trzech opakowań masła ekstra 83% marki Pilos (200 g), cena za opakowanie wynosi 4,99 zł. Standardowa cena tego produktu to 8,49 zł. Akcja promocyjna wymaga aktywowania kuponu w aplikacji Lidl Plus.
Z kolei cena masła "Extra Łaciate" w gazetce Dino to 5,99 zł za opakowanie 200 g. Cena obowiązuje przy zakupie 4 sztuk. Przy zakupie jednej sztuki, cena wynosi 9 zł.
Inne oferty z gazetek? Cena masła "Extra Mazurski Smak" w gazetce E.Leclerc to 7,99 zł za opakowanie 200 g. Cena ta obowiązuje z aplikacją E.Leclerc. Za masło Lurpak w Auchan zapłacimy 8,75 zł. Masło jest w promocji i kosztuje o 18% taniej niż wcześniej. W Delikatesach Centrum na 200-gramowe opakowanie masła "Kanka Ekstra" wydamy z kolei 8,99 zł.
Z kolei w ofercie sieci Aldi masło ekstra osełka marki Łaciate (500 g) kosztuje 19,99 zł. Cena ta jest efektem obniżki o 20% od ceny regularnej wynoszącej 24,99 zł. Oferta obowiązuje również 7 grudnia.
Promocję na masło przygotowało też Intermarché. Tyle że przecena rozpoczyna się w poniedziałek 9 grudnia. Cena masła ekstra marki Łaciate (200 g) będzie wynosiła 6,30 zł (cena naliczana przy kasie po aktywowaniu kuponu "2+1 GRATIS"). Standardowa cena bez karty lojalnościowej wynosi 31,65 zł za kilogram.
Promocje na masło w Biedronce czy Netto skończyły się na początku tygodnia.
Na co trzeba zwrócić uwagę
Nasze porównanie dotyczy gazetek promocyjnych i oczywiście całkiem możliwe jest, że sklepy mają w swojej ofercie inne rodzaje masła w jeszcze innych cenach. Natomiast oczywiście, skoro reklamują je w gazetkach, to jasne jest, że chcą się nimi wyróżnić. Ceny w Lidlu i Intermarché są też uzależnione od aktywowania kuponów promocyjnych lub posiadania karty lojalnościowej.
We wszystkich tego typu zestawieniach różnice w wielkości opakowań utrudniają też bezpośrednie porównanie cen. Należy zwrócić uwagę na cenę za kilogram lub 100 gramów produktu.
Aktualne ceny masła
W roku 2024 ceny masła w Polsce wzrosły o ponad 30 proc., co jest wynikiem ograniczonej produkcji mleka na świecie. Mariusz Dziwulski z PKO BP wskazuje, że zmiany struktury produkcji oraz większa siła nabywcza konsumentów wpływają na takie wzrosty. Obecnie cena kostki masła w sklepach zbliża się do 10 zł, a niektórzy analitycy przewidują, że bariera ta może zostać przekroczona jeszcze przed końcem roku. Wzrosty cen są szczególnie widoczne w sieciach cash&carry oraz hipermarketach.
Mniej promocji na masło
Od początku stycznia do listopada liczba promocji na masło spadła o ponad 13 proc., co dodatkowo wpływa na koszty ponoszone przez konsumentów. Sprzedaż masła staje się strategicznym elementem walki konkurencyjnej między sieciami handlowymi, które ograniczają akcje promocyjne. W sierpniu ubyło promocji o 41,1 proc., a w październiku o 14,5 proc. Na tym tle jedynie dyskonty zwiększyły liczbę promocji, co może przyciągnąć część klientów z segmentów cash&carry oraz supermarketów.
Prognozy rynkowe
Prognozy na przyszłość nie napawają optymizmem. Analizy sugerują, że ceny masła pozostaną wysokie do końca 2024 roku, z możliwą jedynie niewielką stabilizacją w 2025 roku. Eksperci zwracają uwagę, że kluczowe będą ceny mleka i energia, które mogą determinować dalsze podwyżki. Wysokie koszty mogą wpłynąć na nawyki zakupowe Polaków, którzy zaczną intensywniej poszukiwać promocji lub zastępczych produktów, takich jak margaryna.