Optymalna temperatura w miejscu pracy. Poznaj swoje prawa

Odpowiednia temperatura w miejscu pracy to jeden z kluczowych czynników wpływających na komfort i wydajność pracowników. Przepisy jasno określają minimalną i maksymalną temperaturę, jaką powinien zapewnić pracodawca.

Optymalna temperatura w miejscu pracy. Poznaj swoje prawaOptymalna temperatura w miejscu pracy. Poznaj swoje prawa
Źródło zdjęć: © Pixabay
Jakub Artych
1

W Polsce przepisy Kodeksu Pracy oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w zakresie przepisów BHP regulują minimalną temperaturę w miejscu pracy. Temperatura ta zależy od rodzaju wykonywanej pracy.

Dla pracowników fizycznych temperatura w pomieszczeniach nie może być niższa niż 14°C, natomiast dla pracowników biurowych minimalna temperatura wynosi 18°C. Przepisy dopuszczają jednak możliwość odstępstwa w przypadku, gdy niska temperatura jest niezbędna dla prawidłowego procesu produkcyjnego.

Pracownicy wykonujący swoje obowiązki na zewnątrz powinni mieć zapewnione optymalne warunki, które obejmują ochronę przed opadami, niską temperaturą i silnym wiatrem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont

Powinno być również miejsce, w którym mogą się ogrzać i przygotować ciepły posiłek. Temperatura w takich miejscach nie może być niższa niż 16°C. Jeśli pracodawca nie może zapewnić odpowiednich pomieszczeń, musi dostarczyć środki grzewcze oraz odpowiednią odzież ochronną.

Choć w Polsce nie ma jednoznacznie określonej maksymalnej temperatury w miejscu pracy, specjaliści BHP sugerują, że w pomieszczeniach biurowych powinna wynosić ona 20–24°C latem i maksymalnie 30°C w upalne dni.

Dla ciężkich prac fizycznych maksymalna temperatura nie powinna przekraczać 28°C, a w warunkach szczególnych 26°C. Pracodawcy mają obowiązek zapewnienia napojów, gdy temperatura przekracza 25°C na zewnątrz i 28°C w biurach. Brak przestrzegania tych norm może skutkować grzywną od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Międzynarodowe standardy i zalecenia WHO

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określa, że optymalna temperatura przy pracy wynosi od 16 do 24°C. Przekroczenie tego progu zwiększa ryzyko wypadków przy pracy. ETUC (Europejska Konfederacja Związków Zawodowych) wzywa Komisję Europejską do wprowadzenia przepisów określających maksymalną dopuszczalną temperaturę pracy.

Niektóre kraje, jak Belgia i Węgry, już wprowadziły takie limity, gdzie maksymalna temperatura dopuszczalna dla pracy biurowej wynosi 29°C, a dla ciężkiej pracy fizycznej 18°C.

Wybrane dla Ciebie

Jak wybrać odpowiedni fundament pod dom? Jaki jest koszt?
Jak wybrać odpowiedni fundament pod dom? Jaki jest koszt?
Ile kosztuje przejazd autostradą A2? Za nami kolejne podwyżki
Ile kosztuje przejazd autostradą A2? Za nami kolejne podwyżki
Z czego składają się koszty procesu sądowego?
Z czego składają się koszty procesu sądowego?
3807 zł na start. Tyle zarabiają urzędnicy w Toruniu.
3807 zł na start. Tyle zarabiają urzędnicy w Toruniu.
Podatek od prezentów na komunię? Coraz więcej donosów do Urzędu Skarbowego
Podatek od prezentów na komunię? Coraz więcej donosów do Urzędu Skarbowego
Ceny owoców i warzyw gwałtownie wzrosną? Rolnicy alarmują
Ceny owoców i warzyw gwałtownie wzrosną? Rolnicy alarmują
Polacy inwestują w hiszpańskie nieruchomości. Biją rekordy
Polacy inwestują w hiszpańskie nieruchomości. Biją rekordy
Co oznacza odrzucenie spadku i jakie są jego konsekwencje?
Co oznacza odrzucenie spadku i jakie są jego konsekwencje?
Zachowek to istotny element prawa spadkowego. Jak z niego skorzystać?
Zachowek to istotny element prawa spadkowego. Jak z niego skorzystać?
Renta chorobowa - kto może ją otrzymać i jakie są warunki?
Renta chorobowa - kto może ją otrzymać i jakie są warunki?
Złamanie ciszy wyborczej w Polsce. Do miliona złotych kary
Złamanie ciszy wyborczej w Polsce. Do miliona złotych kary
Ministerstwo ogłasza dofinansowanie. Rusza nabór wniosków. Pula środków to 30 mln
Ministerstwo ogłasza dofinansowanie. Rusza nabór wniosków. Pula środków to 30 mln